The Sniper of Kobani
Een lange, slanke man loopt door de straten van een verwoeste stad, een geweer hangt losjes om zijn schouder. Het is de Koerdische Haron, sluipschutter van beroep. Als hij een kapsalon binnenloopt, wordt hij met alle egards ontvangen. Met zijn geweer beschermt hij namelijk de inwoners van Kobani tegen de allesverwoestende IS. De kapper zit vol vragen, maar Haron geeft weinig prijs. Hij gaat weer aan het werk. We zien hem achter muurtjes schuilen en af en toe een schot afvuren. Ondertussen reflecteert hij in de voice-over op zijn bestaan als sluipschutter. Hij vertelt over zijn beroep, over zijn dromen en zijn nachtmerries. Sluipschutters hebben een scherp wiskundig inzicht nodig, vertelt hij. Je moet immers de afstand tot het doelwit kunnen inschatten, zien hoe snel het doelwit zich voortbeweegt en rekening houden met de windsnelheid. Sluipschutters zijn het liefst op zichzelf. Toen de Koerdisch-Nederlandse filmmaker Reber Dosky huiswaarts keerde, bleek zijn filmmateriaal de reis niet te hebben overleefd; dus stelde hij zijn leven nogmaals in de waagschaal en keerde terug naar Kobani, om de film opnieuw te draaien. Het leverde een verstild en empathisch portret op. Voor de mensen in de kapsalon is Haron nog een enigma, voor de kijker heeft de ziel van deze sluipschutter zich geopenbaard.
Onderdeel van IDFA Docschool, zie bijlage voor lesmateriaal.
Trefwoorden
oorlog, politiek, geweld, mensenrechten