The Discovery of America
Een reclamefilm in de vorm van een poppenanimatie over de ontdekking van Amerika door Columbus in 1492. Er is geen zuchtje wind en de matrozen vervelen zich te pletter. Op het moment dat een staking dreigt wordt Amerika ontdekt! Columbus probeert zaken te doen met de Indianen middels allerlei giften: een tv, een koelkast, een platenspeler...maar deze giften blijken nutteloos. De Indianen zijn zelf ruim voorzien van elk modern gemak. Dan heeft Columbus een ander idee en biedt een fles Campari aan. Deze wordt met een enthousiast 'ugh!' ontvangen door het Indianen opperhoofd. Dit was precies waar de nieuwe wereld op wachtte: Bitter Campari.
Deze film is afkomstig uit het archief van EYE en werd gemaakt in de beroemde Dollywoodstudio's van Joop Geesink, waar onder andere ook de Loekie de Leeuwfilms werden gemaakt.
Deze film is een product van zijn tijd en kan controversiële inhoud bevatten. Eye vindt het echter wel belangrijk om deze films beschikbaar te maken voor vertoning, om daarmee volledig te zijn in het toegankelijk maken van haar archiefmateriaal, bewustzijn te creëren over het bestaan hiervan en niet de indruk te wekken dat controversiële inhoud niet of in mindere mate aanwezig is in films uit bepaalde historische periodes. In geval van vertoning verdient het aanbeveling de film in ieder geval vooraf te bekijken en eventueel te voorzien van (geschreven) context.
Trefwoorden
reizen, geschiedenis, humor