Nieuwe aanwinsten en festivalcompilaties

Nieuws —

Published on

Inmiddels zijn er al ruim 250 titels opgenomen in de Korte Film Poule. Er wordt echter ook regelmatig nieuw materiaal toegevoegd. Dit materiaal kan afkomstig zijn uit de Eye collectie, van het Kort! programma of een nieuwe lichting afstudeerfilms. Daarnaast komen er in november en december ook compilatieprogramma’s beschikbaar met het beste werk van het Nederlands Film Festival (2014) en het International Film Festival Rotterdam (2014). Deze programma’s zijn in tegenstelling tot het reguliere materiaal van de Korte Film Poule tijdelijk beschikbaar.

Vanaf oktober beschikbaar:

SCHAT (Tamar van den Dop, 2004)
Eva is een minder jonge vrouw met een goede baan, een mooi huis en fijne vrienden. Als ze vijfendertig wordt, krijgt ze van haar vrienden datgene wat nog aan haar geluk ontbreekt: een man. Als de roes van het verjaardagsfeest voorbij is, blijkt ze, ondanks dat haar hartenwens vervuld lijkt te zijn, niet goed te weten wat ze met het cadeau aan moet. 

ZEE VAN VERHALEN (Dana Verbaan, 2013)
Zee van Verhalen is een korte documentaire over Wim Kruiswijk, een strandjutter die al 25 jaar elke flessenpost die hij vindt, verzameld ordent en met veel zorgvuldigheid beantwoordt. Een film over de belevingswereld van Wim.
               
TIRED OF SWIMMING (Anna Eijsbouts, 2012)
An old man is torn between the lingering presence of his dead wife, a fish in a jar and the reality of his lonely existence.

SERORI (Pedro Collantes, 2013)
Voor alles is er een eerste keer, zelfs voor selderij. Wat gebeurt er met iemand wiens hart voor altijd gebroken is? En met iemand van wie het hart nog nooit is gebroken? Een ontmoeting waarbij kleine onthullingen leiden tot een onverwachte ontknoping. Een bitterzoete, sensuele vertelling.

LIGHT CAMERA ACTION  (Erik Wijnvoord )
Korte geanimeerde dansfilm. 

DINGEN  (Femke Schaap, 2005)
Onderdeel van het project Grote Kunst voor Kleine Mensen. Al die dingen. Een theepot, een klomp, een voetbal. Een meloen, een speelgoedpaard, een gitaar. Eerst de zwarte schaduw, welk ding past erin?

SALLY (Luna Maurer en Roel Wouters, 2005)    
Onderdeel van het project Grote Kunst voor Kleine  Mensen. De kamer is wit; de vloer, de wanden, het plafond. Allemaal witte vierkanten. Je kunt niet zien hoe groot het daar is. Zou je erin rond kunnen lopen? Er komt een knikker binnenrollen. Hij danst en draait en beweegt naar de hoek achterin.

IK DE JOUWE, JIJ DE MIJNE (Silvie Zijlmans, 2005)          
Onderdeel van het project Grote Kunst voor Kleine Mensen. De achtergrond is wit. Een donker jongetje lacht. Hij kijkt de andere jongen aan die heel blond is. Ze hebben beide een hemd aan, je ziet hun schouders. Ze blijven elkaar aankijken.Het blonde jongetje bijt op zijn lip, maar lacht ook. Het donkere jongetje straalt. Heel langzaam gaan hun hoofden naar elkaar toe. De blonde jongen wil een beetje stoer zijn, maar hij is ook verlegen. Hun voorhoofden raken elkaar, er is een ruisend geluid. Langzaam glijdt de lichte kleur van het blonde jongetje op neus en wangen van de donkere jongen. En andersom.

THE STALIN THAT WAS PLAYED BY ME (Daya Cahen, 2006)         
Een scène uit een speelfilm, een tv op de achtergrond en een handjevol familiefoto’s is alles wat nodig is voor een intrigerende ontmoeting met Jevgeni Jugashvili, kleinzoon en evenbeeld van Josef Stalin. Jugashivili adoreert de Man van Staal. Hij heeft hem echter nooit persoonlijk ontmoet en Stalin heeft zijn eigen zoon, Jevgeni’s vader, op meedogenloze wijze opgeofferd in de Tweede Wereldoorlog. Manipulatie, propaganda en sociale druk hebben veroorzaakt dat Jevgeni’s eigen identiteit vervaagd is. Toch loopt de filmmaker het risico meegesleept te worden door zijn enthousiasme. Vanwege haar film verzwijgt zij haar eigen Joodse achtergrond. Op deze manier stelt de film ook de vraag hoever je als maker kunt gaan om je doel te bereiken.

BEADEMEN VAN DE BEELDBUIS (Marinus Boezem, 1971)
Het gezicht van Boezem verschijnt op het televisiescherm. Hij staart naar de kijker en beademt de beeldbuis. Na een tijdje beslaat het beeld en verdwijnt de kunstenaar voor een aantal seconden. Hij probeert een ruimte te creëren die niet wordt bepaald door een concreet beeld. De tijd tussen het verdwijnen en verschijnen alsmede het voortdurende geluid van zijn ademhaling spelen een belangrijke begeleidende rol.

DIALOOGOEFENING (Esther Rots, 2005)
Een 35-jarige Amsterdamse vrouw klaagt in een onophoudelijke gefrustreerde woordenstroom. Haar behoefte het aangedane onrecht uit te schreeuwen breekt niet door haar opvoeding heen van 'doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg'.

Vanaf november tijdelijk beschikbaar:           

Compilatieprogramma met het beste korte werk van het  Nederlands Film Festival (2014)
Meer informatie volgt nog.

Vanaf december tijdelijk beschikbaar:           

Compilatieprogramma met het beste korte werk van het International Film Festival Rotterdam (2014)
Beschikbaar van 1-20 december. Meer informatie volgt nog.