Hollandse Meesters in de 21e eeuw - Roy Villevoye
Onderdeel van de serie Hollandse meesters in de 21e eeuw. De serie toont een reeks belangrijke Nederlandse kunstenaars van dit moment in hun werkruimtes, gezien door de ogen van gerenommeerde filmmakers. De blik achter de schermen biedt inzicht in de kunstenaars werkwijze, materiaalgebruik en ideeën over kunst.
Begin jaren 90 vindt er een verandering plaats in het werk van Roy Villevoye (Maastricht, 1960). In plaats van schilderijen, gaat hij installaties, sculpturen, foto’s en videowerk maken. In diezelfde periode brengt hij voor het eerst een bezoek aan de Asmat, een volk in Nieuw-Guinea. Vanaf dat moment speelt de uitwisseling tussen plekken, mensen en gebieden een prominente rol in zijn oeuvre. Villevoye: “Ik wil zicht krijgen op wie we zijn. Door te reizen en anderen te ontmoeten, met anderen kennis te maken, heb ik het gevoel dat inzicht dichterbij te brengen. […] Ik wil de ander ontmoeten in de hoop erachter te komen wie we zelf zijn.”
Een van de personen die regelmatig terugkeert in Villevoyes werk is Omomá. Hij is een van de inwoners van Tí, een kleine nederzetting in een afgelegen mangrovebos in Nieuw-Guinea. Villevoye onderhoudt een nauwe vriendschap met hem. In een levensecht, wassen beeld dat hij van Omomá maakt, laat Villevoye hem zijn pasgeboren dochter, eveneens gemaakt van was, vasthouden.Villevoyes werk gaat over zijn relatie met de mensen op een bepaalde plek en komt tegelijkertijd voort uit die desbetreffende relatie. Exemplarisch hiervoor is het wassen beeld van Omomá: het komt voort uit Villevoyes relatie met hem, maar gaat er eveneens over doordat het verschil tussen beide culturen erin aanwezig is. In de Asmatcultuur gelooft men namelijk dat een beeld je ziel meeneemt. Of zoals Omomá het verwoordt in een videoboodschap aan Villevoye: “Ik had een droom vannacht. De geest van een voorouder vroeg aan mij: Omomá, waarom heb jij je ziel laten kopiëren en deze naar Nederland [mee] laten nemen? Dit is een taboe.”
Villevoye volgde zijn opleiding aan de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam (1979-1984), een instituut waaraan hij sinds 1999 als docent is verbonden. Tentoonstellingen van zijn werk vonden plaats in onder andere Museum Boijmans Van Beuningen (Rotterdam), FOAM (Amsterdam) en De Hallen Haarlem.