Hollandse Meesters in de 21e eeuw - Michael Raedecker

Film

Onderdeel van de serie Hollandse meesters in de 21e eeuw. De serie toont een reeks belangrijke Nederlandse kunstenaars van dit moment in hun werkruimtes, gezien door de ogen van gerenommeerde filmmakers. De blik achter de schermen biedt inzicht in de kunstenaars werkwijze, materiaalgebruik en ideeën over kunst.

Michael Raedecker (Amsterdam, 1963) is schilder. Hij verwerkt garen en stukjes stof in zijn doeken. Borduursels op beschilderd linnen. Het is de verantwoordelijkheid van de schilder, volgens Raedecker, om het medium op te rekken, om het te laten struikelen. Hij wil tegen de traditie ingaan. Als Raedecker in zijn beginjaren geïntimideerd raakt door alles wat er al gedaan is op het gebied van de schilderkunst en zich afvraagt wat zijn bijdrage zal zijn, maakt hij de keuze om – in zijn bewoordingen – bewust iets doms te doen en een techniek te introduceren die een ‘niet-kunsttechniek’ is: borduren. “[Ik] ben eigenlijk altijd wel geïnteresseerd geweest in […] doen wat je wellicht niet hoort te doen en op die manier de dingen vooruit te duwen.”

Wapperend wasgoed, een gordijn, stoel of plant. De schilderijen van Raedecker tonen eenvoudige onderwerpen die zich letterlijk en figuurlijk in en om het huis bevinden. Alledaagse voorwerpen en verstilde interieurs en landschappen waar geen mens of dier in te ontdekken valt. Toch gaan Raedeckers schilderijen juist over de mens. Diens afwezigheid in het werk, wekt de illusie dat de persoon van wiens slaap- of werkkamer we getuige zijn, simpelweg even uit beeld is gelopen. De mens is onlosmakelijk verbonden aan Raedeckers onderwerpen.Het kleurgebruik in Raedeckers doeken is sober en bestaat uit koele tinten als blauw, groen, beige en grijs. Soms zijn Raedeckers werken haast monochroom. Zo ook zijn meer recente werk, waarin hij het schilderslinnen verruilt voor donkergrijs nepbont. Raedecker ‘tekent’ met lijm op de drager, waardoor de haren van het nepbont aan elkaar plakken en er een reliëf ontstaat dat maakt dat de voorstelling in het zachte materiaal gedrukt lijkt te zijn.

Raedecker studeerde mode aan de Gerrit Rietveld Academie (1985-1990) en aan de Rijksakademie van beeldende kunsten (1993-1994), beide in Amsterdam. Hij vervolgde zijn studie aan het Goldsmiths College in Londen (1996-1997). In 2000 was hij een van de genomineerden van de Turner Prize. Tentoonstellingen van zijn werk waren te zien in onder meer GEM (Den Haag), Saatchi Gallery (Londen), Andrea Rosen
Gallery (New York) en Hauser & Wirth (Zürich).

Film gegevens