Hollandse Meesters in de 21e eeuw - Mark Manders
Onderdeel van de serie Hollandse meesters in de 21e eeuw. De serie toont een reeks belangrijke Nederlandse kunstenaars van dit moment in hun werkruimtes, gezien door de ogen van gerenommeerde filmmakers. De blik achter de schermen biedt inzicht in de kunstenaars werkwijze, materiaalgebruik en ideeën over kunst.
Mark Manders (Volkel, 1968) wil aanvankelijk schrijver worden, maar komt tot de ontdekking dat wat hij wil vertellen zich beter laat beschrijven door voorwerpen en objecten. Sinds 1986 werkt hij aan wat hij Zelfportret als gebouw noemt.Onder die noemer maakt hij uiteenlopend werk: installaties bestaande uit beelden van klei, hout en metaal, publicaties, grafisch werk en tekeningen.
Manders creëert een eigen universum waarin nieuwe verbindingen ontstaan; waar dingen zich op een plek kunnen bevinden waar dat doorgaans niet kan. Het is van belang dat de werken overkomen alsof ze net zijn samenbracht, als een verse compositie. Er is geen onderscheid tussen een werk van jaren geleden en een recent werk: het Zelfportret als gebouw waar de werken onderdeel vanuit maken geeft ze hetzelfde tijdsbestek. Manders vergelijkt zijn ‘gebouw’ met een encyclopedie: hoewel het blijft veranderen en groeien is het tegelijkertijd altijd klaar.
Exemplarisch voor het element van tijd zijn bovendien de kranten die herhaaldelijk, en op verschillende manieren, terugkomen in Manders’ oeuvre. Veelal is het Eucaryote Tarp, een krant die hij in 2005 produceert, om te voorkomen dat zijn werk door het gebruik van een bestaande krant verbonden zal worden aan een bepaalde tijd of plek. Manders plakt er onder andere ramen mee af in een installatie of gebruikt haar om een beeld gemaakt van klei te scheiden van de zitting van een stoel waar deze op rust.