Hollandse Meesters in de 21e eeuw - Maria Roosen

Film

Onderdeel van de serie Hollandse meesters in de 21e eeuw. De serie toont een reeks belangrijke Nederlandse kunstenaars van dit moment in hun werkruimtes, gezien door de ogen van gerenommeerde filmmakers. De blik achter de schermen biedt inzicht in de kunstenaars werkwijze, materiaalgebruik en ideeën over kunst.

Maria Roosen (Oisterwijk, 1957) tekent, aquarelleert en is beeldhouwer. Roosen werkt met diverse materialen – hout, bladgoud, wol – en sinds 1988 vaak met glas. Groei, bloei en ontwikkeling zijn thema’s in haar oeuvre, hetgeen ook blijkt uit de manier waarop Roosen dingen overlaat aan het maakproces. Roosen tekent en ontwerpt haar sculpturen zelf, maar de uitvoering laat ze indien nodig aan derden over, zoals het blazen van glas. Ze ziet dit echter geenszins als een belemmering, maar juist als iets dat haar vrijheid verschaft: “Daardoor kan ik dingen vragen die ik anders nooit zelf zou kunnen.”

Van glas is ook de sculptuur Borstentros (2010), onderdeel van de beeldentuin van Museum Arnhem. Bollen in verschillende tinten roze zijn aaneengeregen als een tros bessen. Glas is tegelijkertijd hard en kwetsbaar. Contrasten zoekt Roosen vaker op. Klein en groot, natuur en cultuur. Zo bevestigt Roosen voor het werk Mirakel (2001) een houten ‘kerkje’ – 9 bij 9 bij 7 meter – aan de Sint Eusebiuskerk in Arnhem. De replica van de kerk hangt als een extra kapel aan de buitenmuur van het gebouw. Natuur en cultuur komen samen in werken als Gewassen bomen en Touch of gold, waar Roosen spiegelende ‘zwammen’ van metallic ogend glas op boomstammen plaatst. 

Roosen studeerde aan het Moller Instituut (1976-1981) en aan de kunstacademie (1981-1983), beide in Tilburg. Werk van Roosen was te zien in onder meer De Vishal (Haarlem), Singer Laren, Galerie Fons Welters (Amsterdam) en het Groninger Museum. Samen met Marijke van Warmerdam en Marlene Dumas vertegenwoordigde Maria Roosen Nederland op de Biënnale van Venetië in 1995.

Film gegevens