Hollandse Meesters in de 21e eeuw - Marcel van Eeden

Film

Onderdeel van de serie Hollandse meesters in de 21e eeuw. De serie toont een reeks belangrijke Nederlandse kunstenaars van dit moment in hun werkruimtes, gezien door de ogen van gerenommeerde filmmakers. De blik achter de schermen biedt inzicht in de kunstenaars werkwijze, materiaalgebruik en ideeën over kunst.

Marcel van Eeden (Den Haag, 1965) maakt beeldverhalen. Hij tekent naar aanleiding van bestaand beeld dat hij vindt in tijdschriften, kranten en boeken. Echter, al het beeldmateriaal dat hij als uitgangspunt neemt, dateert van voor zijn geboorte. 
Een keuze die te maken heeft met Van Eedens fascinatie voor het niet-zijn: de periode voorafgaand aan zijn eigen bestaan. Doordat hij bestaande beelden gebruikt en die letterlijk naar zijn hand zet, wil hij wat hij zelf niet heeft meegemaakt naar zich toetrekken. 
Sinds 2005 werkt Van Eeden in series. Cat. 2.8: Desserts (2015), een serie lithografieën van desserts, is hier een voorbeeld van. Onmiskenbaar geen foto’s en toch glimt het glazuur en drilt het vet. Van Eedens handschrift is realistisch, maar zijn ‘vertalingen’ van beelden staan toe dat ze onderdeel gaan uitmaken van een ander verhaal. Ze zijn aan een nieuw en eigen hoofdstuk begonnen. Typografie is eveneens een belangrijk onderdeel in Van Eedens werk. Als aankondiging van een bepaald aspect van het beeldverhaal, maar ook als op zichzelf staand beeld. Met de beelden die hij vindt en als uitgangspunt neemt voor zijn tekeningen, bouwt Van Eeden naar eigen zeggen een verhaal. Beelden uit verschillende bronnen en tijden combineert hij met een fictieve verhaallijn. 
Met de beelden die hij vindt en als uitgangspunt neemt voor zijn tekeningen, bouwt Van Eeden naar eigen zeggen een verhaal. Beelden uit verschillende bronnen en tijden combineert hij met een fictieve verhaallijn. Zo is er een aantal personages dat steeds terugkeert in zijn oeuvre: de archeoloog Oswald Sollmann, botanicus K.M. Wiegand en psychiater Matheus Boryna. 
“Ik wilde eigenlijk altijd schrijver worden. […] Het is blijkbaar mogelijk om met foto’s die ik vind in tijdschriften een verhaal te bouwen. Dus je gebruikt de geschiedenis als een soort grote bak met legostenen. En die losse legostenen zijn echt allemaal historische feiten of historische foto’s. Die weliswaar niets met elkaar te maken hebben, maar daarvan kan je dus een verhaal bouwen wat bestaat uit alleen maar losstaande feiten, maar als verhaal natuurlijk helemaal niet waar is.” 
Van Eeden volgde zijn opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag (1989-1993). Tentoonstellingen van zijn werk vonden plaats in onder meer Albertina (Wenen), Drawing Room (Londen), Martin-Gropius-Bau (Berlijn) en GEM (Den Haag). 

Camera: Martijn van Beenen
Geluid: Jack Janssen
Montage: Jack Janssen
Muziek: Robert Jan Stips

Film gegevens