Hollandse Meesters in de 21e eeuw - Koos Breukel
Onderdeel van de serie Hollandse meesters in de 21e eeuw. De serie toont een reeks belangrijke Nederlandse kunstenaars van dit moment in hun werkruimtes, gezien door de ogen van gerenommeerde filmmakers. De blik achter de schermen biedt inzicht in de kunstenaars werkwijze, materiaalgebruik en ideeën over kunst.
“Bij mij gaat het om de verbazing. Als ik niks voel dan levert het ook nooit iets op. Maar als ik echt mezelf verbaas over wat er voor die camera gebeurt en ik kan het op het juiste moment vangen dan is dat voor mij wel een interessant beeld. Dus het gaat ook heel erg over mezelf.” Koos Breukel (Den Haag, 1962) is portretfotograaf. Breukel legt zijn onderwerp vaak vast tegen een donkere, effen achtergrond, met een eenvoudige belichting en veel aandacht voor het verhaal dat de huid en ogen van de geportretteerde vertellen. Zijn werk neigt daardoor naar de klassieke portretten van de schilderkunst. Het zijn foto’s met een ‘stofuitdrukking’. Portretten van vlees en bloed.
De cyclus van het leven is een belangrijk en terugkerend thema in Breukels oeuvre. Van nieuw leven tot ouderdom, hij legt de verschillende levensfases vast. Daarvan getuigen zijn beelden van zwangere vrouwen, pasgeboren baby’s, kinderen, adolescenten, volwassenen en senioren.Behalve in zijn portretten – de ene keer meer expliciet dan de andere keer – komen de emoties die gepaard gaan met het leven en de dood ook tot uiting in de series die Breukel maakt. Zo volgt hij in The Wretched Skin zijn aan aids lijdende vriend, de theatermaker Michael Matthews. Breukel brengt het verloop van de ziekte in beeld tot aan Matthews overlijden in 1996.
Breukel portretteert uiteenlopende personen. Van studenten, schrijvers en zeilers tot kunstenaars, transseksuelen en politici. Elke keer opnieuw is het een zoektocht naar wat een goed portret oplevert. Breukel: “Ik probeer altijd weer helemaal blanco met iemand aan de slag te gaan. […] Die foto’s gaan eigenlijk ook over een soort nieuwsgierigheid naar een mens. Dat zit ook in die foto. Een foto verklaart niks, maar houdt eigenlijk meer het mysterie in stand.”
In het begin van zijn praktijk fotografeert Breukel zwart-wit en analoog, later digitaal en vooral in kleur. Breukel volgde een opleiding aan de School voor Fotografie in Den Haag (1982-1986) en was docent aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam (1992-2003). Hij exposeerde in het Nederlands Fotomuseum (Rotterdam), FOAM (Amsterdam), De Hallen Haarlem en het Fotomuseum.