Hollandse Meesters in de 21e eeuw - Jeroen Henneman
Onderdeel van de serie Hollandse meesters in de 21e eeuw. De serie toont een reeks belangrijke Nederlandse kunstenaars van dit moment in hun werkruimtes, gezien door de ogen van gerenommeerde filmmakers. De blik achter de schermen biedt inzicht in de kunstenaars werkwijze, materiaalgebruik en ideeën over kunst.
Wat doorgaans een sculptuur wordt genoemd, noemt Jeroen Henneman (Haarlem, 1942) een ‘staande tekening’. De lucht is de drager. Door zijn lijntekeningen te vertalen in staal en deze rechtop te zetten suggereert hij de illusie van ruimte. “Ik ben een lijnenman. […] Een fantastische uitvinding, de lijn.” Naast de staande tekeningen, tekent en schildert Henneman en maakt hij grafiek. In zijn oeuvre komen veel gewone voorwerpen voor, waaronder een potlood, kopje, schaar of doos.
Behalve vrij werk, maakt Henneman ook staande tekeningen in opdracht, vaak voor de publieke ruimte. Zoals De Kus (2002) in Apeldoorn, het huwelijkscadeau van de gemeente aan Willem-Alexander en Máxima. Andere voorbeelden zijn het monument voor Theo van Gogh met de titel De Schreeuw (2006-2007) en de veertien meter hoge bureaulamp op het dak van het Stadskantoor in Zwolle.
Henneman werd opgeleid aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs in Amsterdam (1959-1961) en studeerde vervolgens aan het Hoger Instituut voor Schone Kunsten in Antwerpen. Tentoonstellingen van zijn werk waren te zien in onder andere Galerie de Boog (IJsselstein), Seasons Galleries (Den Haag) en Galerie Clement (Amsterdam).