Hollandse Meesters in de 21e eeuw - Christiaan Bastiaans
Onderdeel van de serie Hollandse meesters in de 21e eeuw. De serie toont een reeks belangrijke Nederlandse kunstenaars van dit moment in hun werkruimtes, gezien door de ogen van gerenommeerde filmmakers. De blik achter de schermen biedt inzicht in de kunstenaars werkwijze, materiaalgebruik en ideeën over kunst.
Beeldend kunstenaar Christiaan Bastiaans (Amsterdam, 1951) maakt interdisciplinair werk – onder andere video’s, foto’s, installaties en sculpturen. Zijn werk centreert zich rond het thema van la condition humaine. Migratie, oorlog, ontheemding en onthechting zijn motieven. In het werk van Bastiaans staat de mens wiens leven getekend wordt door een strijd om te overleven centraal. “De mens schuwt zijn enige zekerheid dat hij kwetsbaar is als glas.” Juist omdat het zwaartepunt van Bastiaans fascinatie gelegen is in de manier waarop mensen overleven in crisissituaties, reist hij veel naar oorlogsgebieden of plekken waar migranten hun toevlucht zoeken. Het zijn de plaatsen waar de mens aangewezen is op de meest basale manieren van overleven; op zijn instinctieve drang om te overleven. Bastiaans bezocht de afgelopen jaren onder meer Tsjaad, Sierra Leone, Oeganda en Soedan.
De ontmoetingen met wat Bastiaans onthechte mensen noemt, vormen de stuwende kracht van zijn artistieke praktijk. Bastiaans: “Door een fatale verknoping van politieke, sociale en economische factoren op de wereldmarkt zijn deze dolende zielen onthecht geraakt in een samenleving die geen veilig onderkomen biedt. Ik heb hen een naam gegeven: Hurt Models. Letterlijk: beschadigde mensen, in de breedste zin van het woord. Zij staan centraal in mijn werk.”
Bastiaans is zoon van een Armeens-Sumatraanse moeder en een Javaans-Frans-Zeeuwse vader; onthechting is eveneens onderdeel van zijn persoonlijke familiegeschiedenis. Bastiaans is opgeleid aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam (1971-1976) en aan de Kyoto City University of Arts (1976-1978). Werk van Bastiaans was te zien in onder meer De Pont (Tilburg), het Kröller-Müller Museum (Otterlo), New Museum (New York) en de Appel arts centre (Amsterdam).