Hollandse Meesters in de 21e eeuw - Eydem Aladogan

Film

Onderdeel van de serie Hollandse meesters in de 21e eeuw. De serie toont een reeks belangrijke Nederlandse kunstenaars van dit moment in hun werkruimtes, gezien door de ogen van gerenommeerde filmmakers. De blik achter de schermen biedt inzicht in de kunstenaars werkwijze, materiaalgebruik en ideeën over kunst.

In 1999 maakt beeldend kunstenaar Eylem Aladogan (Tiel, 1975) de installatie Birds: op een granieten blad liggen zeven verschillende soorten vogels. Ze zijn gemaakt van klei. Om uitdrogen te voorkomen, worden ze één keer in de zoveel tijd besprenkelt met water. 
Dit vertegenwoordigt een spanning tussen in stand houden en loslaten, aangezien teveel water tot gevolg heeft dat de klei oplost. In stand houden en loslaten zijn twee begrippen die symbool staan voor een terugkerend thema in Aladogans oeuvre: dat van kracht, tegenkracht en wilskracht. 

Aladogan maakt tekeningen, sculpturen en installaties. Ze is gefascineerd door natuur, wetenschap, techniek en ambachtelijke processen. Het contrast tussen natuur en cultuur komt ook tot uiting in elementen die aanwezig zijn in haar werk zoals veren, messen, vogels en geweren. Bovendien vertegenwoordigen de herhaling en stapeling in Aladogans installaties, evenals het formaat en de materiaalkeuze – vaak hout, keramiek of touw – zowel een organisch als architectonisch aspect. 
Het motief wilskracht komt naar voren in Aladogans verlangen naar overgave en strijd. Van voorspelbaarheid en vanzelfsprekendheid wil ze verre blijven: onderzoek en verdieping zijn belangrijk. Een gelaagdheid die ook terug te vinden is in Aladogans interesse voor het mythische, lyrische en fantastische, in de rituelen en symboliek van Indianen en de romantiek van schrijver, dichter, schilder en tekenaar William Blake (1757-1827). 

Aladogan studeerde aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam (1996-1999), het Sandberg Instituut (1999-2000) en de Rijksakademie van beeldende kunsten, beide in Amsterdam (2004-2005). Werk van Aladogan was te zien in Museum Boijmans Van Beuningen (Rotterdam), het Kröller-Müller Museum (Otterlo), Museum Het Domein (Sittard) en Stedelijk Museum Bureau Amsterdam. 

Camera: Paul van den Bos
Geluid: Mark Wessner & Gideon Bijlsma
Montage: Arda Nederveen
Muziek: Odilo Girod

Film gegevens