Hollandse Meesters in de 21e eeuw - Charlotte Dumas

Film

Onderdeel van de serie Hollandse meesters in de 21e eeuw. De serie toont een reeks belangrijke Nederlandse kunstenaars van dit moment in hun werkruimtes, gezien door de ogen van gerenommeerde filmmakers. De blik achter de schermen biedt inzicht in de kunstenaars werkwijze, materiaalgebruik en ideeën over kunst.

“Wij gebruiken constant ons verstand dat ons instinct en onze intuïtie tegenhoudt. Het mooie van dierportretten is dat je er zo ongebreideld je eigen emoties in kunt laten weerspiegelen.” De series die fotograaf Charlotte Dumas (Vlaardingen, 1977) maakt van tijgers, wolven, paarden en honden zijn dan ook meer een metafoor voor voelen, dan voor denken. In het werk van Dumas staan met name dieren centraal waar de mens een bijzondere relatie mee heeft. Dieren die als huisdier worden gehouden en dieren die, in reservaten of dierentuinen, in gevangenschap leven. Dumas is geïnteresseerd in de ambivalente relatie tussen mens en dier. Wat betekenen dieren in de huidige maatschappij voor de mens? Waar staan ze symbool voor? Hoe verhouden emotionele aspecten als vertedering zich tot praktische elementen als consumptie?

Met haar fotografie wil Dumas het karakter van een dier blootleggen. De periode voorafgaand aan het daadwerkelijke moment waarop ze de foto maakt is om die reden van groot belang. Het observeren, het vertrouwd raken met de dieren en de omgeving, haar ervaring tijdens het verblijf bij die dieren en de periode aan voorbereiding geven volgens Dumas het gewicht aan het werk. “Als ik alleen maar even naar de dierentuin zou gaan om snel een fotootje te klikken, zou dat best een mooie foto kunnen zijn, maar het is dan toch meer een esthetisch plaatje.” Snel een foto maken is er voor Dumas niet bij: ze maakt tussen de zes à negen foto’s per jaar.

Kenmerkend voor de band die Dumas met haar geportretteerden opbouwt, is de manier waarop ze te werk gaat als ze in Palermo zwerfhonden fotografeert (Heart Shaped Hole). De zwerfhond die ze volgt, laat ze de route en het tempo bepalen. Als de hond voor een café gaat liggen, neemt zij daar een kopje koffie.

Dumas volgde haar opleiding aan de Gerrit Rietveld Academie (1996-2000) en de Rijksakademie van beeldende kunsten (2000-2001), beide in Amsterdam. Vanaf 2012 maakt Dumas naast fotografisch werk ook films. Haar werk werd geëxposeerd in De Pont (Tilburg), Galerie Paul Andriesse (Amsterdam), FOAM (Amsterdam) en Julie Saul Gallery (New York).

Film gegevens