Nieuwe aanwinsten in april in de Poule

In de komende maand zal er weer een mooi boeketje aanwinsten aan de Korte Film Poule worden toegevoegd, waaronder de grote winnaar van de Shorcutz Awards 2017; Jimmy on the Run van Wytze Koetse, de kunstige films van Johan Rijpma die tijd, ruimte en beweging op een heel eigen manier vorm geven en prijswinnende films van de nestors van de Nederlandse documentairefilm Bert Haanstra en Louis van Gasteren.

animatie:
DESCENT(Johan Rijpma, 2015)
Een cilindervormige beker valt en breekt in stukken. Ieder frame van deze opname wordt vervolgens handmatig vertaald naar een keramische laag die gemaakt is van de overblijfselen van de gebroken beker. Al deze lagen worden verticaal geordend en aan elkaar gelijmd zodat er een nieuw object ontstaat. Maar terwijl deze vorm ontstaat verschuift de zwaartekracht waardoor ook dit nieuwe object zal vallen en breken. Deze cyclus blijft zich herhalen door destructieve momenten te vertalen naar hoger dimensionale vormen.

REFRESHMENT (Johan Rijpma, 2015)
Terwijl de tijd verstrijkt droogt een plas water langzaam op. De watervlek krimpt en veranderd van vorm. Net voordat het water totaal verdampt is wordt het proces stil gezet. De nieuwe vorm van de watervlek word vergroot en nagemaakt met nieuw water. Dit proces herhaald zich en met deze interventie wordt het leven van de vlek kunstmatig verlengd waardoor er nieuwe vormen zichtbaar worden die anders nooit hadden kunnen ontstaan.

HARD BOILED CHICKEN  (Arjan Wildschut, 2006)
In sepiatinten en een cartooneske stijl verdedigen een kleine kip en haan hun pasgelegde eitje tegen hun eigenaar en een agressieve kat. Speelfilmverwijzingen en een relaxt jazzmuziekje begeleiden deze woordenloze boerderijdetective.

documentaire:
GLAS (Bert Haanstra, 1958)
Voor Glas monteerde Haanstra beelden van de verschillende facetten van glasfabricage, die met aandacht voor details ritmisch op muziek werden gezet door Pim Jacobs. De film was direct een groot succes: bij de pers, op internationale filmfestivals en bij het grote publiek. In 1960 mocht Haanstra zelfs een Oscar voor de beste korte documentaire in ontvangst nemen.

PANTA RHEI (Bert Haanstra, 1951)
Panta rhei (alles stroomt) is een uitspraak van de wijsgeer Heraclitus. Hij stelt, dat niets in de natuur een voltooide vorm heeft. Alles is steeds in beweging, alles in de natuur is een eeuwigdurend proces. Na elke opgang volgt een neergang. Ook de mens is opgenomen in dit ritme en ervaart onafwijsbaar deze aanwezigheid: in het licht, het water, de wolken of het vallen van een blad. Dit eeuwig bewegen in de natuur en haar elementen is het uitgangspunt van deze film.

RAILPLAN 68 (Louis van Gasteren, 1953)
Korte documentaire over de aanleg van een nieuwe tramrails en tramwissels op het Leidseplein in Amsterdam. Van Gasteren richtte de camera op arbeiders die de nodige werkzaamheden verrichtten en registreerde de zware fysieke arbeid zonder dialoog, commentaar of muziek.

DO YOU GET IT NO 4 (Louis van Gasteren, 1978)
Opnamen genomen vanaf een balkon van een huis in het dorpje Teulade op Sardinië op verschillende tijdstippen, worden door van Gasteren geanalyseerd. In het (ironisch) commentaar, meest gesproken door van Gasteren zelf, wordt gereageerd op het gedrag van de voorbijgangers en wordt de straat als filmdecor en de voorbijgangers als te regisseren figuranten beschreven.

JIMMY ON THE RUN (Wytze Koetse, 2016)
Een portret van mode – en straatfotograaf Jimmy, die opgroeide p het Chinese platteland, maar nu de straten van Amsterdams afstruint op zoek naar de mooiste foto’s. Zijn passie voor de lens en de moeite die hij heeft om te voldoen aan de verwachting van zijn traditionele Chinese familie, spelen een belangrijke rol in het leven van Jimmy. De documentaire sleepte maar liefst drie prijzen in de wacht bij de Shortcutz Awards 2017; Beste Documentaire, Beste Montage en de Publieksprijs.

fictie jeugd:
POOT! (Walter Koning, 2004)
In vijf minuten ontvouwt zich een liefdesgeschiedenis op microformaat. Een oppasbeurt op de hond van de buurman (Tygo Gernandt) verleidt Tara (Eva Duijvestein) ertoe zich in te leven in de wereld van een hond. Het samen hijgen en achter ballen aanrennen schept een band, die Tara doet realiseren dat ze evenveel om de hond als om de buurman geeft. Bij terugkomst van het baasje heeft Tara bedacht hoe ze die genegenheid zal laten zien.

MIMOUN (Tallulah Hazekamp Schwab, 2013)
Wanneer Mimoun aan geld wil komen voor een bijzonder Valentijn cadeau voor z’n grote liefde Soraya, dreigt hij meegesleurd te worden in het criminele kielzog van zijn oudere broer Ab. Mimoun moet een keuze maken die zijn toekomst kan bepalen.