Nieuwe aanwinsten vanaf april beschikbaar in de Korte Film Poule

Er is weer een flink aantal nieuwe titels toegevoegd aan de catalogus van de Korte Film Poule. Deze periode zijn er diverse internationale titels toegevoegd, afkomstig van het uitwisselingsverband dat de Korte Film Poule heeft met 5 Europese korte filmdistributeurs. Daarnaast onder andere een korte animatiefilm van Paul Driessen, Oscarwinnaar Een Griekse Tragedie en Ik Ontspruit van Esther Rots, die werd geselecteerd voor het hoofdprogramma van Cannes 2003.

Een Griekse tragedie (Nicole van Goethem, 1985) 
Oscarwinnende animatiefilm waarin Kariatiden die eeuwenlang de tijd trotseerden, sneuvelden onder het geweld van hun eigen ontwaken, brutale archeologen en slordige toeristen.

Car Craze (Evert de Beijer, 2003)
Originele sciencefiction-animatiefilm waarin de aarde wordt geregeerd door ecologisch verantwoorde autoriteiten. De planeet lijkt onder controle, tot een eco-controleur een samenleving ontdekt waarin auto's zich hebben ontwikkeld tot een autonome levensvorm.

Onder ons (Guido Hendrikx, 2014)
Drie pedofielen geven zicht op hun belevingswereld. De diepste gevoelens van Kasper (24, student), Hugo (35, schrijver) en Ben (44, consultant) staan lijnrecht tegenover hun rationeel gevormde moraal.

Ik ontspruit (Esther Rots, 2003)
Korte film die werd geselecteerd voor het hoofdprogramma van Cannes 2003. Een vrouw keert terug naar het ouderlijk huis dat ze verliet toen ze zes jaar oud was. De koude winter wordt een zomer vol geuren en herinneringen.

Western 4.33 (Aryan Kaganof, 2002)
In deze experimentele op super-8 geschoten documentaire wordt de geschiedenis van een jonge ronddwalende vrouw versneden met dat van het Namibische Herero volk, dat in opstand kwam tegen de Duitse koloniale overheersing en om die reden in de concentratiekampen van Luderitz werd gestopt.

#3 (Joost Rekveld, 1994)
een film met licht in zijn puurste vorm, waarin beelden zijn gecreëerd door de bewegingen van een kleine lichtbron te filmen met een extreem lange sluitertijd, zodat de sporen van het licht te zien zijn. 

2D or not 2D (Paul Driessen, 2003)
Prachtig voorbeeld van de kenmerkende stijl van animator Paul Driessen; een verliefd stel wordt gescheiden door een lijndunne muur. De man stapt door een deur in de muur en betreedt een tweedimensionale wereld, waarin alles en iedereen er van één kant normaal en van de andere kant als een lijn uitziet.

Achter de kast (Persijn Broersen en Margit Lukacs, 2005), Op de keukentafel (Elspeth Diederix, 2005)
Achter de kast en Op de keukentafel zijn onderdeel van het project Grote Kunst voor Kleine Mensen; filmpjes van maximaal 3 minuten waarin vanuit de 'echte' wereld alle hoeken van de verbeelding worden opgezocht. Geen tekenfilms dus, maar bewegende stillevens, dansende zebrapaden, voorwerpen die smelten of kinderen die in een wereld terecht komen waarin dingen anders gaan dan anders.

Living (Frans Zwartjes, 1971)
Zwartjes' meesterwerk en ook zijn eigen favoriete film. Living is een demonstratie van het virtuoze camerawerk van Zwartjes. Hij speelt in de film de hoofdrol en bedient tegelijkertijd de camera die hij vanuit de hand op zichzelf richt.

new york zéro zéro (Jérôme Schlomoff, 2006)
new york zéro zéro werd opgenomen tijdens een sneeuwstorm in New York en toont de stad als een verwoeste wereld. De maker filmde met zijn zelfgebouwde 35mm pinhole-camera en portretteert New York als een gebroken en verlaten oord

El Mourabbi (Sacha Polak, 2007)
Korte film in de serie Kort!. Rachid is pizzakoerier in Amsterdam. Hij scheurt de stad door op zijn scooter, hangt rond met zijn vrienden, maakt ruzie met de baas. Op een dag doet hij een bijzondere vondst, die zijn zorgeloze bestaan op zijn kop zet.

Talmen (Stijn van Santen, 2002)
Deel uit de serie Kort! Talmen gaat over noodlot en toeval. Het talmen van een verliefde stel om wel of niet met elkaar de liefde te bedrijven, leidt onherroepelijk tot de dood. De film werd in 2002 onderscheiden met een Gouden Kalf voor Beste Korte Film.

# 11, Marey < > Moire (Joost Rekveld, 1999)
Abstracte grafische compositie van licht en geluid waarin lange stroboscopische belichtingen bewegende lijnen opwekken. De - digitale - visuele effecten refereren aan een neo-primitieve vorm van op-art en zijn geïnspireerd op de theorieën van de wetenschapper Etienne-Jules Marey.

Long Distance Information (Douglas Hart, 2011)
Een zwarte komedie over de moeizame relatie tussen vaders en zonen. Ergens tussen East Kilbride en Londen woont Alex, een twintiger, die al enkele jaren het huis uit is. Tussen hem en zijn vader is er zowel letterlijk als figuurlijk een grote afstand. Met Kerst besluit Alex eens naar huis te bellen.

Pickpocket (João Figueiras, 2010)
Een vage schaduw van een man die anoniem wil blijven tijdens een interview. Hij blijkt eenzaam, melancholisch en verlangt naar een andere tijd. Zijn verhaal laat een stad zien die veranderd is.

Man kann nicht alles aufeinmal tun, aber man kann alles auf einmal lassen (Marie-Elsa Sgualdo, 2011) Indringend beeldverhaal met found footage beelden. In 2011 ontdekte Marie-Elsa Sgualdo het werk van de Spaanse regisseur José-Luis Guerin. Ze schreef hem een gefictionaliseerde brief over haar eigen leven en probeerde op die manier te omschrijven wat haar zo geraakt had in zijn films.