Anton van Amersfoort van Filmhuis de Keizer over zijn ervaringen met de Korte Film Poule

Nu de Korte Film Poule inmiddels ruim een half jaar onderweg is, vroegen we ons af hoe het gaat met de KFP-abonnees en hoe zij het gebruik van de Poule tot nu toe ervaren. Anton van Amersfoort, programmeur van Filmhuis De Keizer, is een veelvuldig  gebruiker van de  Poule en vertelt over zijn ervaringen.

We zetten de films uit de Poule op dit moment hoofdzakelijk in als voorfilm bij hoofdfilms die korter zijn dan 100 minuten, zo valt dit mooi binnen één slot. Op dit moment vertonen we bijvoorbeeld de korte film Anna en Bella voor de  feature Still Alice, en dat is een doorslaand succes.  Het publiek moest in eerste instantie wel even wennen aan de voorfilms, en vroegen zich af of ze wel goed zaten, maar dat hebben we inmiddels ondervangen. De operateur vertelt het publiek voor aanvang van de film, dat zij eerst een mooie voorfilm te zien krijgen afkomstig uit het project de Korte Film Poule. Daarnaast zorgen we ook voor wat lucht tussen de voorfilm en de hoofdfilm, door daar tussenin de Europa Cinema leader  en onze eigen leader te vertonen.“
                Wat betreft het gebruik van de compilatieprogramma’s in de Poule, zijn ze in  De Keizer wel voornemens om in ieder geval de educatieprogramma’s in te zetten. “De educatieprogramma’s zijn kant-en-klaar en mooi aan te passen aan de vraag van scholen, daarnaast is het gebruik ervan financieel zeer aantrekkelijk, omdat je er gemaakte kosten gemakkelijk mee kunt terugverdienen.”
Wat betreft de compilatieprogramma’s rondom een maker, zoals Johan van der Keuken, deze zou Anton op dit moment nog niet onmiddellijk inzetten; “We merken dat korte film programma’s op dit moment nog geen grote publiekstrekker zijn, we zouden er daarom toch graag wat meer context bij willen bieden aan ons publiek, bijvoorbeeld door middel van een inleiding.” Vanuit de Korte Film Poule zijn er zeker mogelijkheden om wat meer context te bieden rondom een programma, door contact op te nemen met het KFP-team kunnen we in overleg kijken wat de mogelijkheden hiervoor zijn.
                Dan het gebruik van de website en het maken van boekingen, hoe gaat dit in  zijn werk? Anton vertelt; “Het maken van boekingen via de website en het transport via de filmkluis door Gofilex is een heel fijn systeem. Voor je het weet staan de films al op de filmkluis, je hoeft er nauwelijks naar om te kijken. Het aanbod in de KFP-catalogus is divers, en juist daarom zou ik graag nog wel bij sommige films een leeftijdsaanduiding zien, bijvoorbeeld alleen geschikt voor 16+. Dit maakt het voor de programmeur wat makkelijker om in te schatten voor welk publiek hij de korte film kan inzetten.”
Ook zou Anton graag wat meer internationale titels terugzien in de Poule, op dit moment wordt daar aan gewerkt met het uitwisselingsverband dat de Korte Film Poule heeft met vijf Europese Korte Film distributeurs. Van hen ontvangen wij ieder vijf korte films in ruil voor vijf korte films uit Nederland van onze kant. Er zijn inmiddels enkele films beschikbaar in de Poule en in april volgen de laatste titels.
                Bij het maken van boekingen laat de programmeur van Filmhuis De Keizer zich onder andere inspireren door de programmeertips in de Korte film Poule nieuwsbrief. “Ik ben erg blij met de tips die er in de nieuwsbrief worden gegeven. Vaak is het programmeren van een voorfilms toch wat last minute werk en dan bieden die tips echt uitkomst. Bijvoorbeeld  in het geval van de korte film Broer van Sacha Polak bij haar huidige feature film Zürich, dat werkt heel goed samen.”